
پیرلی
PIRELLI

پیرلی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تایر در جهان، در سال ۱۸۷۲ توسط جیووانی باتیستا پیرلی، مهندس جوان ایتالیایی در شهر میلان تاسیس شد. یک سال بعد نخستین تاسیسات این شرکت برای تولید اقلام لاستیکی در میلانو افتتاح شد. سپس خط تولید نوار لاستیکی را برای کالسکه ها در سال ۱۸۸۵ شروع کرد و اولین تایر برای velocipedes را در سال ۱۸۹۴ راه اندازی کرد که ناشی از نوآوری در تهیه مواد و تولید لاستیک بود. پیرلی از همان ابتدا توجه ویژهای به تنوع بخشی به فعالیتهای خود داشت و برهمین اساس تولید کابلهای تلفن عایق شده را در سال ۱۸۷۹، کابلهای تلفن زیرآبی را در سال ۱۸۸۶ و نخستین تایر دوچرخه را در سال ۱۸۹۰ تولید کرد. پیرلی نخستین تایر خودرو را در سال ۱۹۰۱ تولید کرد.
با آغاز قرن جدید، در سال ۱۹۰۱ ، تولید لاستیک اتومبیل شروع شد که با رشد خاصی همراه بود. پیرلی شاهد روند پیروزیهای ورزشی و تاسیس چندین کارخانه در خارج از مرزهای ایتالیا بود. کارخانههای پیرلی در اسپانیا، انگلیس و آرژانتین به ترتیب در سالهای ۱۹۰۲، ۱۹۱۴ و ۱۹۱۷ افتتاح شدند. در دهه ۱۹۲۰ رانندگان مطرحی مانند نووولار، آسکاری و فانجیو پیروزیهای ارزشمندی را با خودروهای مجهز به تایرهای پیرلی کسب کردند. در سال ۱۹۲۷ پیرلی تایر مسابقهای سوپرفلکس استلا بیانکا را معرفی کرد. در سال ۱۹۲۹ ، اولین کارخانه برزیل ساخته شد و این باعث گسترش پیرلی در سراسر کشور شد. مدت کوتاهی پس از جنگ، اولین لاستیک اسپرت و خلاقانه ، طراحی و روانه بازار شد. این لاستیک در دهه ۳۰ در ایتالیا بسیار محبوب بود و بر روی آن برای جلوگیری از آسیب در سرعتهای بالا ، آج تقویت شده نصب شده بود.
در آغاز دهه ۱۹۵۰، پیرلی تایر رادیال سینتوراتو را تولید کرد که به نقطه عطفی در تاریخ صنعت تایرسازی مبدل شد. در همان دوران پیرلی توسعه جغرافیایی خود را ادامه داد که این روند تا دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نیز پابرجا بود. خرید شرکت تایرسازی آلمانی Vite، تاسیس کارخانه تولید کابل در پرو در سال ۱۹۶۸ و استرالیا را در سال ۱۹۷۵ تاسیس کرد که از جمله فعالیتهای پیرلی در آن دوران بودند. در اواسط دهه ۱۹۷۰، پیرلی تایر مشهور"P۷" یکی از مهمترین اختراعات در این صنعت پس از تایر رادیالی سینتوراتو را عرضه کرد. یکی دیگر از اختراعات مهم پیرلی در آن دوران، تولید کابلهای فیبر نوری بود که دنیای کابل را متحول کرد.
طی دهه ۱۹۸۰، پیرلی شرکت آلمانی متزلر را خریداری کرد که به تولید تایرهای موتورسیکلت می پرداخت. همچنین خرید شرکت استاندارد کابل تلفن، تولید کننده کابلهای مخابراتی زمینی، یکی دیگر از خریدهای بزرگ پیرلی در آن دوران بود. پس از تجدید ساختار گسترده شرکت در سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳، پیرلی با معرفی تایر P Zero بار دیگر حضوری قدرتمند در بازارهای جهانی را تجربه کرد.
هزاره جدید نیز با نوآوری پیرلی همراه بود و معرفی سیستم تولید MIRS در سال ۲۰۰۰، انقلابی دیگر در صنعت تایرسازی ایجاد کرد. این بخش به تولید خودکار تایرهایی با عملکرد بالا می پردازد. در سال ۲۰۰۱، آزمایشگاه پیرلی، بخش پیشرفته توسعه این شرکت برای فناوریهای جدید که از فتونیک و فیبرهای نوری را در بر می گیرد، افتتاح شد. در سال ۲۰۰۵، پیرلی کسب و کار تولید کابل خود را به گلدمن ساکس فروخت و شرکت جدید پریمزین (Prymsian ) نام گرفت. در همین سال، پیرلی نخستین کارخانه تایرسازی خود در چین و کارخانه تولید سیمهای فولادی برای تایر را در رومانی افتتاح کرد. یک سال بعد نخستین کارخانه تایرسازی پیرلی در رومانی نیز افتتاح شد.
در سال ۲۰۱۱، پیرلی به عنوان تامین کننده انحصاری تایرهای مسابقات موتورسواری سوپربایک تا سال ۲۰۱۵ برگزیده شد. در همین سال، پیرلی تایر سینتوراتو P"، تایر سبز پیشرفتهای که برای خودروهای اندازه کوچک و متوسط طراحی شده بود را معرفی کرد. این محصول کاهش مصرف سوخت، حفاظت از محیط زیست و عملکرد بالا در تمامی سطوح را هدف گذاری کرده بود.